bokanmeldse · skriving

Kongo på norsk (bokanmeldelse)

Tittel: Kongonotatene Forfatter: Nikolaj Frobenius. forlag: Gyldendal. Lesereksemplar.

Kongonotatene er en roman basert på virkelige hendelser. Boka dro meg ut i jungelen i Øst-Kongo og inn i jungelen av rettssikkerhet, murer og vanskelige soningsforhold. Jeg fikk også et dypdykk i hvordan det er å være forfatter når man ikke vet hvem som snakker sant og ei heller skriver om noe fiktivt. Jeg fikk kjenne på savnet til kjæresten hjemme i Norge. Hvordan ansiktet blir borte. Hvordan hun sier han skal komme hjem. Hvem Vilde savner.

Jeg fikk kjenne på flere skjebner. Hvordan er det å være mor i Kongo, på tilskuerbenken med en sønn stående svett og syk i fengselsklær? Hvordan er det å lete etter sannheten? Hvordan er det når man aldri får vite? Den følelsen sitter jeg med nå, og kjenner at jeg ikke liker den. Men boka gav meg likevel en slags hjelp på veien til å prøve å forstå noe av alt som skjedde to nordmenn i Kongo, der bare en av dem lever i dag.

Forfatteren lærer mye om seg selv og sin bakgrunn som småkriminell ungdom gjennom det krevende arbeidsoppdraget det er å skulle skrive noe som er sant, som kan brukes i en spillefilm, uten å egentlig vet hva som skjedde. I militærfengselet presenteres han for det de dødsdømte selv mente skjedde da sjåføren deres ble skutt på en jungelvei.

Boka oppstår gjennom observasjon, diktning og tvilsomme sannheter. Selv om boka er basert på virkeligheten, er en del episoder og personer endret og fiksjonalisert for å gi teksten en litterær form, eller som jeg tenker: En forståelig leseropplevelse. Jeg er glad jeg leste boka, selv om jeg aldri vil forstå helt hva som hendte de to. Nå vet jeg mer om forfatteren også, og vil definitivt lese flere av hans romaner. Jeg setter Nikolaj Frobenius på leselisten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo