After Thomas – en filmanmeldelse

Dette er en film om 6 år gamle Kyle (egentlig Dale) som har autisme. Han kan ikke gå på do, han skjønner ikke når han skal eller hvorfor, og bruker enda bleie. Han må bæres inn i skobutikken hver gang han trenger nye, for han forstår ikke og klarer ikke absorbere alle inntrykkene. Ingen forstår moren og det skrikende, etterhvert for store barnet til å gråte ukontrollert.

Han får meltdowns, sammenbrudd i det offentlige, skriker, sparker og slår og foreldrene blir sett stygt på. Det som kunne blitt enda en trist historie om et misforstått vesen, blir en vakker skildring av et portrett:

Kyle får en Golden retriever som heter Thomas i filmen, men Henry i virkeligheten.  Livet blir i endring, og kommer aldri tilbake til start eller bleiebukse igjen. Kyle lærer seg å bruke toalett, skjønner flere dialoger og blir en ganske vanlig 6-åring som fungerer i samhandling. Hunden lærte Kyle nyttige grep til å bli et selvstendig og fungerende barn. Voff, nå snakker vi hund!

I den internasjonale bestselgeren «En venn som Henry», som er bakgrunnen for filmen After Thomas, fortalte Nuala Gardner, som er Dales mamma, om hvordan hennes autisme-sønn fikk uvurderlig hjelp av Golden retrieveren som barn.

Jeg falt pladask for filmen og reiste meg igjen. Jeg følte meg mer verdt som mennske og medmenneske. Vi kan alle gjøre en forskjell, om vi møter hverandre på samme nivå. Med en hund i ermet, er mye mulig. Til og med vi med asperger eller autisme er i stadig endring og kan bli bedre på noe, selv om diagnosekeiteriene vil være tilstede livet ut. Voff! Vi snakker hund.

Vips ble det mange år senere en bok til fra Naula om 17 år gamle Dale som utdanner seg på høyskolenivå. Er verden klar for han? Nå har SPISS forlag utgitt denne oppfølgeren; «Takket være Henry» på norsk. Jeg er på side 70. Bokanmeldelse følger.

One thought on “After Thomas – en filmanmeldelse

1. Det er utrolig hva dyr gjør for både barn og voksne. Vi skaffet oss katt da min datter fikk diagnosen. Hun er også veldig glad av hester, og rir hver uke. De møter deg også på en fantastisk måte. Skulle gjerne hatt hund også, men er ikke så glad i å gå tur på morgenen. Men kvelden derimot, skulle jeg gjerne gått lange turer i skogen med en hund. Men foreløpig blir det kos med våre to katter. Og ingenting slår middagshvil med katt malende ved siden av eller oppå magen. De har verdens mykeste pels, som er god å kose. Og min datter blir så glad når en av kattene vil dele seng med henne om natten. Da soves det aller best.

Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: