Hvert år har vi medarbeidersamtale på arbeidsplassen min her jeg har arbeidet siden mai/juni 2021. Det er vanlig på alle arbeidsplasser med medarbeidersamtale. Da kan man ta opp ulike forhold på jobben, både sosiale, faglige og praktiske. Jeg kan snakke om arbeidsoppgavene min og plusser og minuser i arbeidshverdagen, samt fremme ønskene mine for videre… Fortsett å lese Jeg på jobb – jeg i oppsummert utgave
Kategori: Funksjonsnivå
Doktor, doktor – menneskegod?
Vi har nok alle møtt både et helsevesen som vi har kjent god kjemi med og truffet mennesker i helsevesenet vi selv ikke kanskje har kjent oss helt forstått av eller som vi kanskje ikke opplever ser hjelpebehovene til mennesker vi er glad har. I dag vil jeg skrive om når det funker, når jeg… Fortsett å lese Doktor, doktor – menneskegod?
Å ønske seg (les: trenge) at noe er A4
Jeg har asperger syndom. Jeg er sårbar for uforutsette forandringer. Også de planlagte endringene kan tappe meg for større grad av energi. Jeg prøver så godt jeg kan å lage meg en forutsigelig hverdag med faste holdepunkt og menneskene jeg kan stole på. Likevel, opplever jeg å ikke komme så langt: med det helt enkle,… Fortsett å lese Å ønske seg (les: trenge) at noe er A4
Mandagsfri i perspektiv
Jeg liker jobben min og jeg liker ikke å være borte derfra, men akkurat i dag var det helt ålreit. Jeg har igjen feriedag i dag og i morgen - fra i fjor! Jeg koser meg til fjells med familien min. Det går an for meg å gå ut av det vante når det jeg… Fortsett å lese Mandagsfri i perspektiv
(stille) er jeg egentlig et menneske
Noen ganger føler jeg meg utenfor alt som er. Også meg selv. Jeg går meg vill i andres samtaler. Det er vanskelig å relatere, navigere. Jeg glemmer navn og jeg føler: nå har jeg ikke beina på jorda! Er det rommet som gynger? Jeg kan bruke tid på å ro meg i land. Finne min… Fortsett å lese (stille) er jeg egentlig et menneske
negative fortegn
Jeg smiler litt, når jeg får ord og ideer i hodet, litt ut i løse lufta. Jeg kan se ut som et tåpelig glis! Det var i grunnen og forøvrig kallenavnet mitt på ungdomsskolen: "gliset". Jeg hadde kanskje ikke så ofte så mange uttalte ord, sjenert og forsiktig var jeg nok, men jeg virkelig smilte!… Fortsett å lese negative fortegn
«Saturday Night Fever»
Jeg trekker en parallell fra tittelen til filmen som jeg riktignok ikke har sett, men som likevel bestandig har vært der som en strofe i bakgrunnen og fremkaller gode vibber i meg. I dag er det nemlig lørdag, en lørdag med sommervær - sol ute og inne i hjertet mitt. Jeg virkelig gleder meg til… Fortsett å lese «Saturday Night Fever»
Det går alltid et tog
Kanskje er det nesten ikke til å tro, at det kan gi mening å gjøre hverdagslige ting også når tingene ikke kan gjøres for sitt eget vedkommende. Som å handle matvarer i butikken jeg ikke klarer å spise selv, men likevel virkelig digger å få til å handle. Fordi, jeg er en del av samfunnet… Fortsett å lese Det går alltid et tog
Å gjemme sine farger
Hvis man føler seg annerledes, er det ofte - i alle fall i deler av livet - lett å prøve å skjule seg litt. Ikke våge å vise fram alle sine farger, heller gjemme dem vekk. Selv om de kunne vise seg å gjøre oss til prakteksemplarer! Mennesker er ofte best når de våger å… Fortsett å lese Å gjemme sine farger
Så klar du er
(Tilbake til klokken 06.00)Det er gry. Morgengry. Jeg ser meg i speilet. I det grelle lyset som ikke står på. Det holder til å se: jeg er med. Morgen. Som blir dag. Stemning: Jeg er glad. Haha. Jeg er lys. Som mandagen mer enn blå. Liksom ubrukt i det som skal komme. Klar til utfordringeneja,… Fortsett å lese Så klar du er
