...noen ganger, snakker jeg om ting som sikkert er vanlige for andre. Men som for meg, forteller private, personlige ting ved meg. Kanskje vanskene mine. Og gledene mine. Forent gjennom at jeg snakker om mat, mat jeg husker eller mat jeg mestrer. Jeg føler av og til at jeg gir mye av meg selv, mens… Fortsett å lese Personlig
Kategori: asperger syndrom
Snakk om!
Så vondt det er når kommunikasjon ikke funker. Så slem jeg kan virke da. Og utrolig, så fort det blir verre og verre med praten minom jeg ikke får landet, reflektert og snakket ut om det vonde som var. Men også: så lett det er å komme på et bedre sted om vi sammen våger… Fortsett å lese Snakk om!
Årets viktigste
I går var jeg på "årets viktigste frokost" ved Stortinget i Oslo. Byen badet i sol og jeg surfet på livet, riktignok fra lavere posisjon enn i fjor: sittende i rullestol. På den annen side, da kunne jeg reise helt trygt. Sitte beskyttet uten å pådra meg skader og være klar til jobb både resten… Fortsett å lese Årets viktigste
Tisdag, hva nå
Noen ganger er jeg usikker på hvordan dagene mine blir, og for meg kjennes nettopp det usikkert for jeg liker å ha planen helt klar, fast struktur, konkrete ting jeg vil oppnå eller fylle dagen med. Det at ting er usikre for meg nå, handler om kroppen min. Jeg vet liksom ikke hvordan beinet går.… Fortsett å lese Tisdag, hva nå
Tid til å leve
Jeg kjenner av og til på en tidskabal. Ikke en tidsklemme, men likevel at man ikke har tid til alt man ønsker. Eller har krefter til det. Jeg vil fortelle om mine meningsfulle dager og litt om hvorfor dagens naturlige gang hjelper meg til.å stå fritt til å gjøre mange ting. Dager har en naturlig… Fortsett å lese Tid til å leve
Så syk at man gjør: friske ting
Jeg har kroniske tilstander. Det er ikke håp om at jeg blir kjempefrisk selv om jeg hviler, gir kroppen ro. Derfor er det viktig for meg, også når jeg er syk å smerte-preget, å gjøre friske ting. Holde hodet og kroppen i gang med meningsfulle aktiviteter. Stort sett, jobber jeg alle ukedagene i uka. De… Fortsett å lese Så syk at man gjør: friske ting
I det blå
...går jeg i dag! Jeg er i bursdagsselskap, har med meg blå kake, blåbærmuffins, blå-innpakkede presanger, blått kort og på meg har jeg blå kjole, blårutet dressjakke og blå smykker! Sånn er det når man går all in for at det skal bli en bra dag! Både for bursdagsbarnet som begynner å bli stort, er… Fortsett å lese I det blå
Selv om…
....jeg har smerter, er annerledes enn andre, ikke helt vet plassen min... så er jeg glad, har det fint, som om... jeg på en måte har en plass tross alt. En plass blant andre, har steder å høre til. For eksempel: på begge jobbene mine. Og hjemme hos meg selv er jeg jo en som… Fortsett å lese Selv om…
Helg på trappene
Jeg aner helga, jeg planlegger og setter den ut i livet, allerede litt her og nå med planlegging av kake å bake. Jeg skal nemlig i bursdag! Sånne ting er det sjelden jeg er i. Det er noe veldig annerledes for meg i å være borte enn å ha besøk hos meg. Samtidig kan det… Fortsett å lese Helg på trappene
Innsiden ut
Når jeg føler meg syk, lengter jeg hjem. Eller: til en mammaklem eller et besøk fra en venn! Innsiden min står på utsiden som noe som kan bli berørt - på godt og vondt. Det kan være det å være syk i kroppen og/eller syk i følelsene som gjør meg mer sårbar. Mer trengende. Jeg… Fortsett å lese Innsiden ut
