asperger syndrom · Funksjonsnivå · sosialt

Snakk om!

Så vondt det er når kommunikasjon ikke funker. Så slem jeg kan virke da. Og utrolig, så fort det blir verre og verre med praten minom jeg ikke får landet, reflektert og snakket ut om det vonde som var. Men også: så lett det er å komme på et bedre sted om vi sammen våger… Fortsett å lese Snakk om!

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · samfunn

Årets viktigste

I går var jeg på "årets viktigste frokost" ved Stortinget i Oslo. Byen badet i sol og jeg surfet på livet, riktignok fra lavere posisjon enn i fjor: sittende i rullestol. På den annen side, da kunne jeg reise helt trygt. Sitte beskyttet uten å pådra meg skader og være klar til jobb både resten… Fortsett å lese Årets viktigste

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag

På denne dag… i 1999!

Var jeg konfirmant, jøss som tiden har gått tross alt. Og det har egentlig godt bra, sånn alt i alt - siden jeg sitter her, går her, jobber her og har det bra nok på jorda nå. Jeg har kjent meg fra en fremmed planet, men nå er jeg liksom trygg nok i meg selv… Fortsett å lese På denne dag… i 1999!

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · tilleggsvansker

Ukontrollert/kontrollert – 3 (nye) måneder tilbakelagt

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag

Lykken er å fly mellom det ene og det andre og å lande- ja, å ha det bra med begge deler

Jeg er en sånn som ikke klarer å ikke ha prosjekter og mening med dagene mine. Når jeg har mening med dem, når jeg kjenner på det selv, så har jeg det skikkelig fint når jeg kan lande etter endt arbeidsdag for eksempel. Eller jeg kan stoppe opp underveis og spise lunsjen min. Når grunn-stemningen… Fortsett å lese Lykken er å fly mellom det ene og det andre og å lande- ja, å ha det bra med begge deler

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · sosialt

Jeg kjenner

....at verden brister når kommunikasjonen svikter. Når jeg ikke klarer å svare på det folk spør meg om - selv om det ikke er jeg som skulle hatt svaret. Sånt skjer ofte her jeg bor, at jeg blir spurt om ting jeg ikke kan ha ansvar for å vite. Ting man kan spørre kollegaer om… Fortsett å lese Jeg kjenner

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · samfunn · sosialt

Troll i ord

Det er viktig å snakke om ting. Sette ord på det som skjer, det man tenker, bidra til at man kan forstå hverandre. Samtidig er det litt skummelt. Hva hvis det man sier, gjør at andre forandrer noe som egentlig ikke burde blitt forandret? Som at jeg ikke fortjente bedre, også fikk jeg bedre fordi… Fortsett å lese Troll i ord

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · kroppen

Å ha det bra med forbehold

Jeg pleier å si jeg har det bra. Jeg HAR det bra. Det er ikke løgn. Det er ikke bedrag. Men det er med forbehold ogETTER FORHOLDENE. Det jeg snakker (skriver) om nå, er nettopp smertenivået og også det psykiske trykket. Ting som gjør meg sliten, mer utsatt enn mange andre for både skader og… Fortsett å lese Å ha det bra med forbehold

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · samfunn · sosialt

Ja, jeg elsker <3 Team Pølsa sesong 2!

I går koste jeg og gjestene mine seg med tredje episode med gjengen som skal gå skiskyting som et lag. Hvilket lag! Hvert individ med unike, fine personligheter og utfordringer av en annen rang - og likevel og derfor mer mening med: samhold, teambuilding og å kjempe sammen! Se hverandre, finne hverandre, dra hverandre opp… Fortsett å lese Ja, jeg elsker ❤ Team Pølsa sesong 2!

asperger syndrom · begrensninger i adferd · Funksjonsnivå · Hverdag · sosialt · spesialinteresser

Just a little bit different

Når jeg gjør vanlige ting med vanlige mennesker jeg er glad i, uten å kunne bare fokusere på det jeg er flink til eller engasjerer meg i, der jeg også må være et fleksibelt menneske i samspill i stedet - da knirker samtalen. Da er jeg ikke så flink som andre virker å være. Det… Fortsett å lese Just a little bit different