Hverdag · kroppen

Tommel opp (det må gå bra)

Jeg ligger på sykehuset med brukket lårhals og brukket bekken. Skal lårhalsopereres. Jeg har vondt og er redd for framtiden. Men - jeg har fine folk i livet litt! Takk for at dere er til og vil meg vel - og aller mest for at dere vil ha meg med! Jeg har god familie og… Fortsett å lese Tommel opp (det må gå bra)

Hverdag

Tilbake til virkeligheten

Jeg tenker. Jeg føler. Jeg er. Meg. Helene som blir skiplet, ja vippet av pinnen om noe ikke er som forventet om andre mennesker som jeg kjenner er litt annerledes enn de pleier jeg overtolker, omsetter eller bare blir i uvisse, kanskje litt sint og irritert når jeg får en setning jeg ikke syns passer… Fortsett å lese Tilbake til virkeligheten

Hverdag · samfunn

Dribling og drops

Dagen er jeg blandet drops, fra trøtt til våken til ekstra våken til kanskje litt redusert igjen. Dagen begynte klokka ett i natt, med sending før kamp og deretter Norge-Senegal og 3-2 til "oss". (Innlegget fortsetter under bildet.) Det betyr en lang dags ferd mot neste natt, men jeg fikser det. Dribler meg forbi kaos… Fortsett å lese Dribling og drops

Hverdag

En god morgen

Hva er det, en god morgen for meg? Kanskje sånn som i dag, tross alt. For da jeg hadde vondt i kroppen og trengte å stå opp - selv om det var veldig tidlig - fikk jeg og nattevakten en fin økt! Samfunns- og tidsaktuell i VM og bryllupsdags-tid. Han fikk se fotball-kamper og jeg… Fortsett å lese En god morgen

anoreksia nevrosa · asperger syndrom · Hverdag

Personlig

...noen ganger, snakker jeg om ting som sikkert er vanlige for andre. Men som for meg, forteller private, personlige ting ved meg. Kanskje vanskene mine. Og gledene mine. Forent gjennom at jeg snakker om mat, mat jeg husker eller mat jeg mestrer. Jeg føler av og til at jeg gir mye av meg selv, mens… Fortsett å lese Personlig

anoreksia nevrosa · Hverdag · samfunn

Å spise friske ting

Å bytte ut ernæringsprodukter med mat, fungerer når jeg veier, måler, regner ut og kjenner tilberedningen (som jeg fikser selv). Men så fort jeg møter verden i det, kan det bli vanskelig - eller ytterligere vanskelig - for det er som om jeg da må forholde meg så veldig til det. Og at JEG blir… Fortsett å lese Å spise friske ting

Hverdag

En dag eller to

I går var det mandag, en viktig dag i uka for meg på arbeidsplassen min - nettopp fordi det er der jeg er akkurat på mandagene! Derfor - vil jeg tro - opplevde jeg i går kveld, at jeg trodde det var tirsdag og dermed onsdag med onsdagens gjøremål i dag. Som om to dager… Fortsett å lese En dag eller to

Hverdag

Hviledag eller gjøre-dag

Søndagene er fine å lande i. Være i det som har vært og det som skal komme. Jeg tror ikke at jeg hviler, for jeg er ikke glad i å hvile. Men jeg har søndagsrutiner jeg liker godt! Som å gjøre meg oppdatert på ting i uka som venter, for eksempel finne ut hvor jeg… Fortsett å lese Hviledag eller gjøre-dag

Hverdag

Fordel av ballen

På morgenen, fryder jeg meg litt nå! Ofte føles det jo så feil det at jeg er oppe tidlig, liksom til bryderi for nattevakt og ikke i symbiose med resten av befolkningen. Men nå, nå under vm er det ganske så superfint! Når jeg har stått opp om morgen og ordnet meg for dagen, er… Fortsett å lese Fordel av ballen

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · samfunn

Årets viktigste

I går var jeg på "årets viktigste frokost" ved Stortinget i Oslo. Byen badet i sol og jeg surfet på livet, riktignok fra lavere posisjon enn i fjor: sittende i rullestol. På den annen side, da kunne jeg reise helt trygt. Sitte beskyttet uten å pådra meg skader og være klar til jobb både resten… Fortsett å lese Årets viktigste