Hverdag · sosialt

Bursdagsetterdønninger

Det som er ekstra fint med å ha bursdag, er at det ikke bare er 1 dag. Det er ikke bare én dag man får gratulasjoner eller blir vist at man er satt litt ekstra pris på. Jeg kjente det veldig godt hele denne uka etter bursdagen min lørdag 18. januar. Jeg har vært i… Fortsett å lese Bursdagsetterdønninger

Hverdag · sosialt

Opplevelse av…

...å høre til, og å få det til! Noen ganger er det nettopp en slik følelse som gjør at livet føles ekstra godt å leve. Jeg syns det ofte kan være utfordrende, slitsom og ikke helt meningsfullt for meg med sosiale større happenings. Jeg er det liksom best i det små, når jeg ikke føler… Fortsett å lese Opplevelse av…

Hverdag · sosialt

Å lære om menneskene

Noen ganger er det fint å forestille seg, hvordan det kan være å være for et annet menneske. En tilfeldig. Kanskje ei dame på butikken. En ung mann med avisa under armen. En bestefar med en syvåring i ballkjole i hånda. Hva dere drømmer om, i hverdagen, kan jeg sitte og fabulere på. Akkurat nå:… Fortsett å lese Å lære om menneskene

Hverdag · sosialt

Julebord

I kveld er det julebord med jobben min - litt forsinket fordi lokalene var fullbooket i desember 2024. Jeg har tenkt til å komme. Ta på meg en kjole. Jeg har tatt dusjen og jeg har hatt arbeidsdagen jeg skulle først. Likevel, jeg innrømmer: jeg har ikke så lyst i år. Jeg kjenner meg ikke… Fortsett å lese Julebord

asperger syndrom · Hverdag · samfunn · sosialt

Tommel og fjes, men ingen ord

I askepott-film-stil tenkte jeg på denne gåten jeg laget til tittelen min. Om menneskenes kommunikasjon for tiden. Ofte deler vi i sosiale medier eller på sms, mms og e-post et ansiktsuttrykk eller en tommel , opp eller ned, uten å bruke ord. Vi gir en reaksjon, uten å utdype. På en måte kan det være… Fortsett å lese Tommel og fjes, men ingen ord

Hverdag · sosialt

En deilig jul forbi

Jeg har hatt en jul som er skikkelig god. I dag avsluttes den med pepperkakehus-knus. Jeg har gjester som skal til pers. Jeg la fram verktøyet - min aller fineste hammer! Dette håper jeg kan bli en årlig tradisjon - det å bygge og rive et flott pepperkakehus hjemme hos meg. Jeg var forberedt på… Fortsett å lese En deilig jul forbi

Hverdag · samfunn · sosialt · tilleggsvansker

Kjent og trygt?

Jeg opplever at flere er redde for mennesker som jeg ikke er redd for, at de frykter de som bare har det veldig vanskelig. Jeg er ikke redd, jeg har i stedet omtanke, empati og dyp respekt. Jeg kjenner meg helt trygg i akkurat det, og det gjør meg glad at jeg har slike følelser… Fortsett å lese Kjent og trygt?

Hverdag · sosialt

Juleklubb

I dag er det andre juledag. Her jeg bor, var det en julelunsj i dag for de som det passet for og som hadde lyst. Jeg blir jo mest selskapsdame siden jeg ikke har måltider like eller likt som de andre, men det er ikke bare negativt at akkurat jeg er tilstede likevel. Det kan… Fortsett å lese Juleklubb

asperger syndrom · Hverdag · sosialt

Er det jul på denne kjerringa?

Som julekvelden på kjerringa er et godt uttrykk, som egentlig ikke passer så godt på meg! 🙂 Som person på autisme-spekteret er ikke uplanlagte, uforutsette ting så ålreite for meg og derfor er julen godt i rute og nøye innledet før den er her nå. Vi og menneskene rundt meg kan kanskje få slappe av… Fortsett å lese Er det jul på denne kjerringa?

Hverdag · samfunn · sosialt

Oppvarming

Så snakker vi om strøm og priser oglikevel kan vi prise oss lykkelige over at nå er det jul igjen! Nei nå tuller og tøyser jeg litt, men egentlig tenker jeg på det at folk flest ofte har det ganske ålreit selv om noen kan ha det litt trangt økonomisk i "dyr tid-tid". Når regningene… Fortsett å lese Oppvarming