Da jeg vokste opp, ble jeg lest for og jeg husker så godt Torbjørn Egners Kardemommeby, spesielt kardemommeloven om å være snill og grei og ikke plage andre. Nettopp den loven skjer det brudd på i det daglige. Noen sier stygge ting kanskje ut av det blå. Noen lyver. Noen truer. Noen erter. Noen slår.… Fortsett å lese Jamfør kardemommeloven vil jeg si at det skyll(d)es unnskyldninger
Kategori: sosialt
Spire, smile over jordsmonn
Jeg er født i steinbukken, et jordtegn. Vi er ofte sta, sies det, vi steinbukker. Hva kan man bruke stahet til? Jeg kan gå gjennom ild og vann for at andre skal spire, smile, gro og ha det bra. Stahet kan også bli til stamina. Utholdenhet. Never give up... sprett opp! Som en hestehov, eller… Fortsett å lese Spire, smile over jordsmonn
Make me a måke
Det er litt gøy med sånne setninger. Mikse ordene på to språk, lage bokstavrim i det simple og smile. Det er en grunn til at jeg vil ønske meg en måke akkurat nå. For Odd Børretzen sang, om å hate måker, at måkene skriker skal ha skal ha. Nå for tiden burde kvesset nebbet mitt… Fortsett å lese Make me a måke
«Sudden death»
Jeg lærer mye om mennesker, væremåter og følelser i bøker jeg leser. I Lars Saabye Christensen sin Min kinesiske farmor, forteller han om da han var i Kina selv i forbindelse med utgivelse av Beatles på kinesisk, 30 år etter at boka kom ut her i Norge. Saabye forteller om å avslutte kvelden tidlig, og… Fortsett å lese «Sudden death»
Å ville snakke med minner som forsvinner
Jeg har så lyst. Jeg har så lyst til å vite og forstå mer av menneskene jeg er glad i. De som er eldre enn meg, de som jeg har familiebånd med. Likevel er det liksom ikke sånn at man så ofte tar lange samtaler om for eksempel forrige generasjons barndom. Jeg har et familiemedlem… Fortsett å lese Å ville snakke med minner som forsvinner
Reaksjoner: Medfølelse og takknemlighet
Personer med autisme, sies av og til å mangle empati. Vi har vel kanskje mer en annen måte å vise det på. Jeg, er veldig konkret. Likevel kan det nok misforstås, når jeg viser gleden min over et annet menneske med å gi en presang, kanskje et hjerte også, og samtidig ikke klarer å bare… Fortsett å lese Reaksjoner: Medfølelse og takknemlighet
Har jeg ikke så mange venner?
Jeg vet at jeg ikke har noen stor vennekrets. Likevel har jeg alltid tenkt at jeg har ganske mange på Facebook, som jeg har mer eller mindre kontakt med. Jeg har tenkt at det er jo så mange på den listen jeg nesten ikke vet hvem er, at det må jo være mange totalt!Så så… Fortsett å lese Har jeg ikke så mange venner?
Boksen går
Siden jeg har autisme, er jeg en person som har fått forklart at jeg har litt "firkantet hjerne "- altså er jeg litt kantede, ikke fleksibel i tanker og adferd. Jeg flyter ikke bare med, selv om jeg kanskje burde gjort det? Mange av oss på autismespekteret kan forandre oss på en del områder og… Fortsett å lese Boksen går
Å, Romeo (I do)
Jeg kan være litt forelska i livet, i litteratur, i skriving, i familien min, i situasjoner, ferdigheter og relasjoner som funker rett og slett. Nå i julen kjenner jeg godt, at jeg er glad jeg er til. Også når jeg kommer litt til kort. Kanskje er det ok, kanskje er jeg innafor selv om jeg… Fortsett å lese Å, Romeo (I do)
Klær skaper folk i stemning
I dag er det bitte lille julaften og jeg gleder meg til julebesøk i dag. På jobben, hadde vi siste arbeidsdag som ble avsluttet med felles lunsj og nissebesøk. Jeg tenkte på, hva jeg ville kle på meg i dag? Klær kan på en måte fortelle. Jeg ville si at jeg setter pris på jobben… Fortsett å lese Klær skaper folk i stemning
