...noen ganger, snakker jeg om ting som sikkert er vanlige for andre. Men som for meg, forteller private, personlige ting ved meg. Kanskje vanskene mine. Og gledene mine. Forent gjennom at jeg snakker om mat, mat jeg husker eller mat jeg mestrer. Jeg føler av og til at jeg gir mye av meg selv, mens… Fortsett å lese Personlig
Kategori: anoreksia nevrosa
Å spise friske ting
Å bytte ut ernæringsprodukter med mat, fungerer når jeg veier, måler, regner ut og kjenner tilberedningen (som jeg fikser selv). Men så fort jeg møter verden i det, kan det bli vanskelig - eller ytterligere vanskelig - for det er som om jeg da må forholde meg så veldig til det. Og at JEG blir… Fortsett å lese Å spise friske ting
kroppen, toppen
Jeg har det mye vanskelig med kroppen min. Det reflekteres i toppen - altså i hodet mitt, jeg grubler mye på så mangt. Men kanskje tenker jeg aller mest på ting som kan håndteres. Som å velge rett mengde mat til kostlista, lande det korrekt. Og da, da bruker hodet mitt fryktelig mye tid hver… Fortsett å lese kroppen, toppen
Bake it till you make it
Noen ganger, må man lage sine egne greier, ta eierskap for å kjenne kontroll og mestre. Med anoreksi som en del av bildet, har det handlet om kalorier og kostlister. Det HANDLER om kalorier og kostlister. Men gjennom ha fulgt godt med på alle slags ingredienser, mengdeforhold osv har jeg kunnet lage mine egne alternativer.… Fortsett å lese Bake it till you make it
Throwback Thursday
Hun her, laget jeg i 2007, i en fase på sykehuset med sonde på. Jeg kalte figuren jeg skapte ut av ull med nåle-filting for anoreksi-spøkelse. Kanskje vil det alltid spøke litt for oss som har levd med denne sykdommen så lenge. Men jeg føler at nå, nå har jeg et verdig og godt liv… Fortsett å lese Throwback Thursday
Følelser over og under bordet
Jeg sitter og tenker. Står og tenker. Går og tenker. Og teller, på kalorier og knapper. Hva som er rett og hva som ikke passer seg å si. Sånn sammen med andre, hva gjelder både det ene og det andre. Når man har autisme, kan det å navigere sosialt av og til være litt utfordrende.… Fortsett å lese Følelser over og under bordet
Hold on
Kroppen min hadde problemer med å stå oppreist i dag. Ryggen som ble skadet i yrkesskade november for halvannet år siden kollapser liksom mer og mer sånn at kroppen min blir en rundt ball som prøver å komme seg bortover, med hodet nok hevet til å stå i utfordringene livet har å by på. Jeg… Fortsett å lese Hold on
Just do it/eat
Tanker om det å hoppe i det, gjøre det uten å gå helt i spinn av andre følelser, også når det gjelder maten. Når det gjelder det man bør og må innta for å bære seg selv og ha det ålreit i dagene sine. Det kan være vanskelig for en anorektiker. Men jeg tror litt… Fortsett å lese Just do it/eat
Spaltet livsglede
Jeg kjenner glede over for eksempel: - å være i interaksjon med andre, høre på andres liv og setninger og kanskje også kjenne at jeg tilfører "meg" eller noe jeg kan, vet, forstår, interesserer meg for og som gir noe til andre - være aktiv med jobb og interesser etterpå - lære nye ting -… Fortsett å lese Spaltet livsglede
Oppblåste som amerikanske blåbær
Noen ganger har man store drømmer. Drømmer som ikke kan fylles helt inn til midten, som bare blir bleke utgaver på innsiden - siden de ikke kan gjøres reelle. Blanke lerret, mer eller mindre, tyllet in i et kongeblått skinn - eller en litt for lang vei å gå til et mål, så det ikke… Fortsett å lese Oppblåste som amerikanske blåbær
