asperger syndrom · Hverdag · sosialt

Essensielle ansikter

Noen ganger kan man føle seg uviktig. Noen snakker om puslespillbiter rundt autisme. Jeg tenker litt på å finne plassen sin, som en brikke i det store bildet. Det er ikke alltid så lett å passe inn. Men et eller annet sted, gjør en det. Noen "biter" man treffer i livet, gjør større inntrykk og… Fortsett å lese Essensielle ansikter

asperger syndrom · kroppen · sosialt · tilleggsvansker

Så mørkt at det blir lyst og så lyst at det blir mørkt

Jeg har mine greier. Utfordringer som jeg står i. Urimelige indre griller sett utenfra. Det kan gjøre at det er ganske mørkt å være til, når ingen kan forstå og jeg kjenner jeg er: en belastning. Men når det er mørkt, evner jeg også å sette veldig pris på alt som er fint, som andre… Fortsett å lese Så mørkt at det blir lyst og så lyst at det blir mørkt

asperger syndrom · Hverdag · sosialt

Sitte på hendene

Noen ganger, blir man hjelpesløs. For seg selv, for andre. Jeg er ofte der, at jeg ikke kan gå videre. Det er for vanskelig med større endringer. Jeg prøver i det små å være den beste utgaven av meg selv. Hvem er jeg? Jeg er skilpadde. Går sakte og gjemmer meg i skallet mitt. Samtidig,… Fortsett å lese Sitte på hendene

asperger syndrom · Hverdag · sosialt · tilleggsvansker

Dobbeltliv, dobbelteksponert

Jeg føler ofte på at jeg lever to liv. Minst. Det er litt som å ha et bein på hver side av gjerdet. Jeg er ikke bare syk. Jeg er ikke bare frisk. Jeg jobber de fleste hverdager gjennom året. Nå. Jeg kan samtidig ha smerter og indre kaos, både fysiske skader og psykiske utfordringer.… Fortsett å lese Dobbeltliv, dobbelteksponert

asperger syndrom · Hverdag · sosialt · tilleggsvansker

På harelabben

I går, skrev jeg om å snegle seg fram, prøve seg i det små. I dag skal jeg si noe om det raske. Som også er meg. Jeg lekte litt med uttrykket rask på labben da jeg valgte bilde til innlegget, som er av blomsten harelabb. Og jeg, er jo litt harefrøken også er harer… Fortsett å lese På harelabben

asperger syndrom · sosialt

Snegler meg med egne spørsmålstegn

Dagene kommer og går. Heldigvis. Det gjør at man kan glede seg over det gode og prøve å legge bak seg det som man kanskje ikke fikk til helt. La være å grave seg ned. Mange med autisme har det med å begynne å gruble litt tror jeg, når noe går skeis. Når vi ikke… Fortsett å lese Snegler meg med egne spørsmålstegn

asperger syndrom · Hverdag · sosialt

An eye for me

I går var en annerledes dag. Der det handlet om å ha øyne på seg. Men også å ha øyne på verden. Vise hva jeg har sett, tenkt, gjort. Og hva andre betyr. Nye ord på ulike observasjoner, erfaringer, hva kan komme nå? Jeg er i flere prosesser, på flere arenaer. Det gir meg mening.… Fortsett å lese An eye for me

asperger syndrom · Hverdag · sosialt

Foran skrivemaskinen, bak dataskjermen

Jeg tenkte på en ting, en dag jeg satt og leste. Man skrev gjerne at et menneske satt foran skrivemaskinen, når man beskriver en skrivende (før). Mens når noen skriver på datamaskinen sin, egentlig på akkurat samme måte bare at det vises på en skjerm, sier vi bak dataskjermen. Jeg satt bak dataskjermen fire timer… Fortsett å lese Foran skrivemaskinen, bak dataskjermen

Hverdag · samfunn · sosialt

Farger i tilværelsen

Noen ganger, føler jeg meg bleik, blodfattig, triviell. Kanskje banal. Likevel annerledes og komplisert. Kan jeg være noe bra? Jeg kan glede meg over kontraster. Jeg kan like å høre om andre slags liv, kulturer, størrelser, følelser, farger, aldrer. Regnbuen er en bro. Mellom mennesker. La oss bygge broa. Ha plass til alle som trenger… Fortsett å lese Farger i tilværelsen

asperger syndrom · Hverdag · sosialt · tilleggsvansker

Trykkfeil/rettetast

Når jeg leser, finner jeg ofte trykkfeil. Jeg tenker, så fint det egentlig er. For da kan man stokke om og så er det plutselig rett. Det skal ikke så mye til. Tenk om jeg kunne rettes opp akkurat som en trykkfeil. Når jeg føler meg som en fallen engel med brukne vinger. Jeg har… Fortsett å lese Trykkfeil/rettetast