Når man snakker om å være gullfisk, viser man gjerne til å glemme fort. Mange på autismespekteret, tolker ord helt bokstavlig. I den forbindelse vil jeg skrive litt om mine tanker rundt å være gullfisk, bokstavlig talt! Mange av gullfiskene som lever, har folk i boller eller andre mindre akvarium. De må ofte leve én… Fortsett å lese Gullfisk (helt bokstavlig)
Kategori: sosialt
Formidling av følelser
Mange med autisme kan kanskje ha vansker med å sette ord på det de føler. Det kan også andre! Rett som det er. For meg er symboler et fint hjelpemiddel - symboler, ordbilder og et rikt ordspråk. Når jeg har mitt ordforråd, vet jeg min arme råd, for å være litt humoristisk. Det trenger ikke… Fortsett å lese Formidling av følelser
Visdom fra russetiden 2003 – listelykke på godt og vondt
Russetiden er i gang for en rekke av landets ungdommer. Jeg mimrer og trekker opp fra rødrusshatten 2003, leser høyt: 1. Rød bukse var det som skulle til! - for å kjenne meg som en del av et fellesskap. Jeg har aldri følt meg så innenfor og som en del av et fellesskap og fler… Fortsett å lese Visdom fra russetiden 2003 – listelykke på godt og vondt
Udragelige, daglige hjertesukk – oss mennesker i mellom?
Generelt er livet mitt godt. Jeg har det bra, kjenner meg lykkelig, selv om jeg har vanskeligheter og også fysisk sett er rammet av brudd i kroppen etter fallet for et par måneder siden som gjør at jeg ikke kan ha min vanlige agenda med jobb osv. per nå. Men det jeg kan oppleve, som… Fortsett å lese Udragelige, daglige hjertesukk – oss mennesker i mellom?
På hoggestammen løs (eller kan annerledesheten bli benådet, velsignet)
Noen ganger skjærer kommunikasjonen seg. Noen opplever det vanskelig å snakke med meg, når jeg plutselig ikke kan besvare det de spør meg om. Fra deres side er det løs småsnakk, der jeg kan få utallige spørsmål, for eksempel om tilbud på butikkene. Brått kan jeg føle det som om de skal ha alt fra… Fortsett å lese På hoggestammen løs (eller kan annerledesheten bli benådet, velsignet)
Throw…away!
Noen ganger har jeg hatt throwback-thursday. I dag tenkte jeg å skrive å throw away i stedet! Det å legge bort ugreie tanker, følelser og opplevelser til fordel for nye, kanskje lysere ting. I alle fall - andre tider til å forstå: alt til sin tid! Man kan ikke romme alt på en gang. Særlig… Fortsett å lese Throw…away!
Å føle omgivelsene
Jeg opplever en overfølsomhet for både emosjoner og inntrykk som lys, lyd og lukt. Jeg trenger solbriller selv om jeg ikke er flink til å ha dem på. Jeg rykker til når noen viser meg mobilskjermen sin - den er stort sett for lys! Noen ganger spruter tårene mine ut - det er som om… Fortsett å lese Å føle omgivelsene
Med andre budskap under ord
Jeg har ofte kjent meg litt utenfor, alene på mange måter tross jeg trenger andre mennesker og synes det kan være skikkelig vanskelig å stole helt på seg selv. Jeg har også hatt en virkelighetsoppfatning som ikke folk helt kan forstå. Er den da til å regne med? Selv om den er logisk og ekte… Fortsett å lese Med andre budskap under ord
Fjolls ikke til fjells
I går var utfartsdag for mang en nordmann. Det bar for noen til fjells. Enten man følger akkurat den strømmen eller har andre slags påskeplaner, har man ofte mer sosiale happenings med familie og/eller venner planlagt enn meg. Jeg er ikke enstøing, men jeg trenger liksom mitt vante og trygge for å fungere godt. Også… Fortsett å lese Fjolls ikke til fjells
På en parallell vei
Jeg ser på tv-serien Julia (HBO). Det liker jeg godt, den er basert på en sann historie om Julia som ble tv-kokk og starten på tv-kokk-programmer - verden over. Jeg nyter å se på, og jeg koser meg med interiøret, detaljene, humoren, alt som skjer underveis - i sakte tempo. For serien er ikke sånn… Fortsett å lese På en parallell vei
