Hvem er jeg? Er jeg en å luke bort fra samfunnet, fra livet, fra meg selv? Det er rart å tenke de tankene når man også er så glad i livet. Da kjennes de så store og skremmende og truende liksom. Hvem er du? Er du den som kommer og går, kanskje setter deg litt… Fortsett å lese Ugress, villblomst og rosenhager
Kategori: sosialt
Det enkle?
Det enkle er kanskje det beste. Noen ganger. Er jeg enkel? Jeg er lett, sånn fysisk. Men hodet er mer komplisert. Jeg har et følelsesliv og sosialt liv som sjongleres og balanserer på regler som kan virke uforståelige for andre. Det kan låse seg for meg og jeg kjenner meg fastlåst. Da kan jeg ha… Fortsett å lese Det enkle?
Sminke
Hvordan skal jeg forståhvem jeg er for degnår du dekker til leppene med lebestiftpolerer og bleker tennene så de ligner korrekturlakkog ordene du sier blir hvite løgner mer enn det du mener I det sosiale, er det store rom for misforståelser. Jeg med asperger syndrom har kanskje en ekstra sårbarhet i det sosiale. Jeg trenger… Fortsett å lese Sminke
Tar regien (refleksjon)
Jeg lurer på hvorfor jeg gjør det. Likevel tror jeg ikke at jeg kan nekte for det lenger. Jeg kler av meg masken og blir et menneske man kan reflektere sammen med. Kanskje til å med forstå. Eller i alle fall forstå at det er slik jeg noen ganger tenker og føler og gjør. Det… Fortsett å lese Tar regien (refleksjon)
Røyksopp og jenta i ilden
I dag vil jeg leke med et sensommer, høst-fenomen. På naturlig vis! Og ta det ut av sammenheng, slik detaljene for meg kan bli større enn helheten. Som da jeg var barn, ruslet i skogen med mammaen min og vi så sopp. Jeg husker så inderlig godt spenningen om man kunne tråkke på for-gammel-til-å-spise-røyksopp. Det… Fortsett å lese Røyksopp og jenta i ilden
Kanskje kommer kongen
Det handler om å tro når det kjennes og ser noe uoverkommelig ut. Det vil jeg vise fram nå. Noe å se utfra gamle, gode barneminner. Tenk at en barnesang kan være et mirakel! Et godt syn på livet liksom, som man kan bruke for å finne frem til det fine, lyse og lette når… Fortsett å lese Kanskje kommer kongen
Blomstrer i «salaten»
Av og til, egentlig ganske ofte, kan jeg oppleve at mine tanker og følelser er litt utenfor de andres. Da kan det være fort gjort å tråkke i salaten. Jeg vil også prøve å se det fine i å oppfatte verden på en litt annen måte, tenke egne tanker og se fra nye perspektiver. Jeg… Fortsett å lese Blomstrer i «salaten»
Smilet i et annet speil (bortebane)
Jeg har vært på hotell. Jeg har sett meg i speilet i annet lys. Ditt lys? Takk for at du - Gud eller hvermann - her med meg. Enhver især. Var det også meg? Jeg har fått se meg selvi bedre lys, kanskje kan jeg legge godviljen min til. Her kommer noen tanker, refleksjoner, en… Fortsett å lese Smilet i et annet speil (bortebane)
Grønn rose
I disse valgtider, kunne det jo passe med roser som symbol. Kanskje roser i en sped fase, litt som om de var grønne, rosene. Tenk så skjønt, fulle av håp. De kunne stå og spire i fellesskap, for samhold og å lytte til andres ideer, vokse seg store og sterke fra rådvill til noe mer… Fortsett å lese Grønn rose
På den andre siden av gjerdet
Det er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet, hender det at vi sier. Noen ganger er det grønt på min side også. Ganske ofte faktisk! Når jeg har det ålreit kan jeg spire og gro og kanskje spre gleder også. Det håper jeg. Er det liv er det håp, er også en fin… Fortsett å lese På den andre siden av gjerdet
