Hverdag

Oooops, det er tirsdag!

Det er så rart med sånne uker som begynner med en helligdag. Så vanskelig å helt ta inn at det er tirsdag alt! Det betyr også at i morgen er det allerede ukesfinale på sommerhytta og det er før det, klokka halv fire, plutselig handel igjen! Jeg liker onsdagene med det faste gjøremålet der. Samtidig… Fortsett å lese Oooops, det er tirsdag!

Hverdag

Tøffel til lunsj

Jeg liker ord. Jeg liker uttrykk. Til å uttrykke meg med, og også beskrive ting jeg opplever. I dag bakte jeg ciabatta. Det er et italiensk bakverk og navnet (ordet) betyr på italiensk tøffel. Det kommer av at bakverket har et tøffelaktig, litt uformelig utseende. Ciabatta har sprø og deilig skorpe og lys og lett… Fortsett å lese Tøffel til lunsj

Hverdag

Er det lørdag nå, i sommer-kommer

Det er godt å ha lørdag når uka har gått godt. Eller - godt nok. Jeg skal innrømme det, at det ikke er så enkelt å være Helene akkurat nå. At kroppen krøller til. At jeg ikke kan gjøre alt jeg vil. Men jeg prøver. Og jeg gir meg ikke. Det er håpløst og jeg… Fortsett å lese Er det lørdag nå, i sommer-kommer

asperger syndrom · Hverdag · kroppen · sosialt

Innsiden ut

Når jeg føler meg syk, lengter jeg hjem. Eller: til en mammaklem eller et besøk fra en venn! Innsiden min står på utsiden som noe som kan bli berørt - på godt og vondt. Det kan være det å være syk i kroppen og/eller syk i følelsene som gjør meg mer sårbar. Mer trengende. Jeg… Fortsett å lese Innsiden ut

Hverdag

grønnsaker til å bli glad i (listelykke)

Potet i tet, passer til "alt" Rosenkål, så søte og små Råbra rabarbra, så sur at det er søtt! Tomat er bra mat, så klart! Agurk, sprø og frisk og passer til både pålegg og fisk Reddik som redder en oste-kveld for en gjeng Kålroten rå og sprø, eller most til festrett-stappe som høsttakkefest- og… Fortsett å lese grønnsaker til å bli glad i (listelykke)

Hverdag

Opprydning

Det er 18. mai. Tid for å legge bort duken fra i går. Pakke sammen serviettene. Få flaggene på plass i boden. Markere: vel overstått, plassere sølvet trygt i eskene sine igjen. Og: håpe på en 17. mai neste år også! Og så - reise til jobb og ser hverdagen være tilbake, hverdagene jeg også… Fortsett å lese Opprydning

Hverdag

Ja vi elsker

Jeg elsker ikke livet mitt hele tiden, eller det vil si: jeg elsker ikke MEG hele tiden nok til at jeg alltid kan føle meg bra. Men jeg elsker livet nok til at det er verdt å være her, tross jeg ikke helt liker å bære meg selv, være i kroppen min. Jeg gleder meg… Fortsett å lese Ja vi elsker

Hverdag · Uncategorized

«Rolig», kjempegod morgen

I dag, da jeg stod opp, tenkte jeg at jeg ville bake kakebunnen til "bursdagen til Norge" som feires i morgen. Det gikk så fint så fint og jeg gikk like så godt i gang med to andre prosjekter som er fine å ha på lur til i morgen. Klokka halv åtte var kake bakt,… Fortsett å lese «Rolig», kjempegod morgen

asperger syndrom · Hverdag · tilleggsvansker

It was all coming back to me / medmennesker og min takknemlighet

Alle de dårlige følelsene i kroppen Sirkuset i hodet Å ikke være fin nok til å leve? Eller være verdt å være sammen med? Jeg snakker med tapetkniven på bordet, selv om jeg ikke rører den kjenner jeg "at jeg er der jeg var" - at all usikkerheten er så lett å få fart på,… Fortsett å lese It was all coming back to me / medmennesker og min takknemlighet

Hverdag

Utfart, opptur?

Jeg leker med ord. Setter de sammen. Får mine egne. Jeg tenker på dagen i dag: kristi himmelfarts dag, da Jesus "fartet" til himmelen. I dag er det nok en del som farter til hytter, om de ikke kom seg av gårde i går OG har fri i morgen, som inneklemt dag. Jeg tenker igjen… Fortsett å lese Utfart, opptur?