asperger syndrom · Hverdag

Lande på lørdag

for å kunne lette igjen.. Ja, er det ikke det helga handler litt om, når man har kommet hjem etter arbeidsuke fredagskvelden og så vil fortsette med alt det som uka også var - i neste uke? Og også: ha de gledene i helga som er. For sånn er det nok litt, at jeg lander… Fortsett å lese Lande på lørdag

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · samfunn · sosialt

Troll i ord

Det er viktig å snakke om ting. Sette ord på det som skjer, det man tenker, bidra til at man kan forstå hverandre. Samtidig er det litt skummelt. Hva hvis det man sier, gjør at andre forandrer noe som egentlig ikke burde blitt forandret? Som at jeg ikke fortjente bedre, også fikk jeg bedre fordi… Fortsett å lese Troll i ord

asperger syndrom · Hverdag · samfunn · sosialt

Different makes the difference

Jeg føler meg ofte annerledes, litt utenfor, ja noen ganger som om jeg gjør feil - eller veldig riktig. Bare at det riktige da også blir litt "feil" for andre, for eksempel hvis jeg er all in og andre ikke får levd helt opp til samme intensitet jeg liker å utfolde meg i, sånn for… Fortsett å lese Different makes the difference

asperger syndrom · sosialt

Strighte samtaler vs rigide linjer

Jeg prøver å kommunisere, være ålreit å prate med. Likevel opplever jeg ganske ofte at min kommunikasjonsform ikke funker - for andre. De liker ikke når jeg ikke klarer å svare på spontane spørsmål, eller når de helst vil ha flere småord i fleng? Jeg vet ikke, hvor det egentlig går galt bortsett fra det… Fortsett å lese Strighte samtaler vs rigide linjer

asperger syndrom · Hverdag

Liv laga lørdag

Hva er en fin lørdag, for meg? Stå opp, ha oversikt over dagens happenings og bare være: happy! Men også seriøs, prate og skape en god dag for meg og andre! Forandre, fortrylle dagen fin og flott! med kanskje en tur ut, kokkelering etterpå ognoe godt! Som et besøk, det er så fint å ha… Fortsett å lese Liv laga lørdag

asperger syndrom · Hverdag

Oi, der var enda en dag gått

Jeg pleier å ha kontroll - og jeg HAR kontroll. Med autisme har jeg behov for å ha kontroll for å ikke føle at verden er helt ustabil. Men likevel, tross jeg har en "kalender" på en måte - dagene flyr avsted og det gikk i dag raskere enn jeg regnet med siden det ene… Fortsett å lese Oi, der var enda en dag gått

asperger syndrom · Hverdag · sosialt

Å være autist i andre slags dager

I går, etter lang og kjempefin, bra arbeidsdag, kom jeg hjem og her er det personal som tar godt vare på meg før jeg kan dra ut i verden igjen, til nye fine arbeidsdager - men først av alt: deilige påskebesøk av mennesker jeg elsker (nærmeste familie) her hos meg. I går, var jeg aktivert,… Fortsett å lese Å være autist i andre slags dager

asperger syndrom · Hverdag

Kunstnerisk kubisme

Jeg tenker på ord og får mening. Med livet, også, hehe. Vil du se? Altså, tenk på begrepet kunstnerisk frihet. Smak på så fint det ofte lyder. Sett det inn i mitt perspektiv og oversett, i et firkanta tankesett.Se: Picasso sin stil, til høy verdi! Jeg smiler. Klapper meg på skuldra. Livet blir bra nok.… Fortsett å lese Kunstnerisk kubisme

asperger syndrom · Hverdag · sosialt

Fremmad marsj, når mars snart er forbi

Jeg kjenner sommeren komme. Tross det gjerne er minus om morgenen nå, med rim i gresset før jeg går på jobb. Men gresset ER grønnere, for jeg aner: at det er liv laga, også i meg. Midt i påsketid vet jeg at jeg har en funksjon, noe jeg skal gjøre og være i påsketida: familiemedlem,… Fortsett å lese Fremmad marsj, når mars snart er forbi

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · kroppen

Å ha det bra med forbehold

Jeg pleier å si jeg har det bra. Jeg HAR det bra. Det er ikke løgn. Det er ikke bedrag. Men det er med forbehold ogETTER FORHOLDENE. Det jeg snakker (skriver) om nå, er nettopp smertenivået og også det psykiske trykket. Ting som gjør meg sliten, mer utsatt enn mange andre for både skader og… Fortsett å lese Å ha det bra med forbehold