asperger syndrom · Funksjonsnivå · sosialt

Make it up…

Livet har så mange sider. På den ene siden, på den andre siden - argumenterer vi ofte. Både for andre og oss selv. Samtidig som vi er balanserte på den måten, gjelder det også å stå opp for seg selv eller andre som trenger det, ta standpunkt. Ikke bare la det skure og gå, og… Fortsett å lese Make it up…

Hverdag · sosialt

På tunga

Jeg er av og til litt stille. Ikke fordi jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Det er mange fine ting jeg vil si. Men det er ikke alltid jeg får det helt til likevel. Og andre ganger, snakker jeg litt som en foss. I dag vil jeg nevne noen arenaer jeg prøver å… Fortsett å lese På tunga

Hverdag · sosialt

Ikke tråkk (rett og galt i sosiale relasjoner)

Det finnes noen enkle regler å respektere, når man ferdes rundt. Som å "itte trø i graset." Når det kommer til det mellommenneskelige, er det litt mer uklart hva som er rett og galt. Man vet kanskje at man ikke skal tråkke noen på tærne. Men samtidig er det også viktig å være oppriktig. Hvor… Fortsett å lese Ikke tråkk (rett og galt i sosiale relasjoner)

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · sosialt

Duerådet (hjelp og støtte når man skal ta beslutninger)

En del med autisme/asperger, kan ha vanskelig med å ta valg. Jeg vet ikke akkurat hva det kommer av. Men det er liksom enklere å navigere meg etter faste regler. Der jeg vet hva som gjelder, og hva som er rett eller galt. Når jeg skal ta større avgjørelser, er det godt noen ganger å… Fortsett å lese Duerådet (hjelp og støtte når man skal ta beslutninger)

sosialt

Klem en venn

Mange med autisme synes dette med kroppskontakt kan være utfordrende. Men jeg trenger også å føle nærhet. Noen ganger kan ord være nærheten. Men ikke alle er så flinke til å sette ord heller. Noen syns det er lettere å gi oss også en klem. Så, hvordan løse det? Jeg tenker, spør. Spør om du… Fortsett å lese Klem en venn

sosialt

Du(e) er praktfu(g)ll

Jeg er åpen, også om at jeg ikke alltid er en god venn, eller et enkelt medmenneske å ha med å gjøre. Innlegget fortsetter under bildet, en due i Oslo (Østensjøvannet 30. april 2022). Men det er ikke alle tingene ved dette som er negative. Altså, selvsagt er det vondt når jeg sårer noen. Folk… Fortsett å lese Du(e) er praktfu(g)ll

asperger syndrom · sosialt

Let´s walk, let’s talk

Autisme kommer i mange former. Menneskene som har autisme, også. Noen er helt stille, er såkalt non-verbale. Mennesker med Asperger syndrom/høytfungerende autisme, som meg, har normal språkutvikling og normalt språk. Det betyr likevel ikke at det alltid faller seg så lett å snakke. For meg, er det litt enklere å snakke hvis jeg føler meg… Fortsett å lese Let´s walk, let’s talk

Hverdag · sosialt

Under armen

Lørdag 23. april, tok jeg disse bildene. Froskene er kjærlige, ikke så rart kanskje at de blir brukt i eventyr, disse froskeprinsene. Jeg liker den ekte våren, froskene. Kanskje litt slimete, men det er livet også. Og samtidig så kult og vakkert og unikt! Innlegget fortsetter under et knippe bilder. Ingen av froskene er like.… Fortsett å lese Under armen

asperger syndrom · sosialt · tilleggsvansker

Skitt la gå

Det er ikke alle dager som er like fine. Eller alle mennesker som er like fintfølende eller ålreite å omgås, det kan bli forviklinger og misforståelser og drama, er vi Queen? Uansett, jeg prøver å legge vekk det dumme folk sier og gjør noen ganger. For de har gått fra de ordene, er ikke fast… Fortsett å lese Skitt la gå

Hverdag · sosialt

Gylne tider

Jeg er ikke sånn veldig på, når det gjelder sosiale medier for eksempel. Jeg legger ikke ut så mye, følger heller ikke godt med på andre. Men Internett er likevel en arena der jeg får dekket en del sosiale behov, og behov for oversikt. Med Facebook og messenger, får jeg samlet mennesker og kontaktinfo, på… Fortsett å lese Gylne tider