anoreksia nevrosa · asperger syndrom · kroppen · sosialt

Diffust vs klartekst

Som jeg skrev litt om i går, med tittelen småplukk, henger jeg meg opp i detaljer. Også derfor, er det viktig med klartekst for meg. At jeg forstår hva som menes, slik at jeg ikke dikter meg opp hva jeg tror folk egentlig mener. Når de sier noe annet, eller bare ikke er tydelige, kommer… Fortsett å lese Diffust vs klartekst

sosialt

Hule hjerter

Noen dager, kjenner jeg meg tom. Hul liksom. Men samtidig stapp full. Og sånn er det med dette doble i meg. At jeg både er glad og trist. At jeg elsker og hater, fordi jeg føler intenst. At jeg både bryr meg om andre, og også stenger andre ute. Jeg satt og tenkte på hjertet.… Fortsett å lese Hule hjerter

asperger syndrom · sosialt

Mix and match (vennskap)

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om vennskap. Noen sier like venner leker best. Noen ganger stemmer det nok godt. Men når man ikke er så veldig lik noen, er det ikke så lett å finne akkurat de vennene. Omtrent bare 1 av 100 er på autismespekteret, for eksempel. I tillegg er det i utgangspunktet… Fortsett å lese Mix and match (vennskap)

asperger syndrom · kroppen · sosialt

Tilhørighet, small-talk og gruppeklem

Da jeg så dette motivet på Kolbotn (19.03.2022), tenkte jeg på tre ting (som munner ut i utilpasshet) rundt det å leve med autisme for meg: 1. Det med å ikke føle seg som en del av gjengen, i sånne små klinsjer. Med barn her, og jeg er ikke lenger barn engang, så nå faller… Fortsett å lese Tilhørighet, small-talk og gruppeklem

Hverdag · sosialt

Gruppearbeid

Da jeg var skoleelev, i barneskole og ungdomsskole og videregående, syntes jeg gruppearbeid var vanskelig. Både det sosiale, og det å gi fra meg kontrollen. Stole på at noen andre gjorde sin del av oppgaven, at vi kom i havn med ALLE elementene til tidsfristen som var satt. I rammene av gruppearbeid, holdt jeg på… Fortsett å lese Gruppearbeid

asperger syndrom · sosialt · spesialinteresser

Søt musikk, kjærlighet på spekteret?

På Netflix ligger en dokumentarserie (Love on the Spectrum) om mennesker på autismespekteret som går på date, søker kjærligheten. Det er en del utfordringer når man går på date, både for mennesker med autisme og de "vanlige", nevrotypiske. Men en del ting gjør det litt ekstra vanskelig ofte for personer med autisme fordi vi kan… Fortsett å lese Søt musikk, kjærlighet på spekteret?

asperger syndrom · Funksjonsnivå · Hverdag · sosialt

Mure inne med (autistens ansikt?)

Noen ganger, lukker jeg ned. En "shut down" av meg selv. Jeg havner i det autistiske skallet mitt, klarer ikke være sosial og interaktiv, kommunisere. Noen med autisme har også et litt uttrykksløst ansikt, lite mimikk. Jeg tror ikke jeg har det, jeg med det enorme smilet som dekker halve fjeset. Jeg ligner et gristryne,… Fortsett å lese Mure inne med (autistens ansikt?)

asperger syndrom · samfunn · sosialt · tilleggsvansker

Harriette og andre personligheter

En del av livet, har jeg hatt ganske problematisk selvbilde. Jeg har ikke likt meg selv. Jeg har hatet meg. Jeg har villet dø. Samtidig, har jeg også likt noe. Tror jeg. Det som gjør at jeg er meg, og ikke tenker som alle andre, selv om det har vært vondt, har det vært fint… Fortsett å lese Harriette og andre personligheter

sosialt

Åpne armer og et åpent sinn

Selv om jeg ofte kludrer til relasjoner, kommer på skeive med andre mennesker og blir i ubalanse selv opplever jeg også det fine med andre mennesker. Jeg setter pris på åpenhet og inkludering. At jeg teller med. Noen er interesserte i meg. Historien min men også bare den jeg er. Noen ganger klarer jeg ikke… Fortsett å lese Åpne armer og et åpent sinn

asperger syndrom · sosialt

Glad-laks eller gal laks?

Jeg assosierer vilt, noen ganger. Og da jeg leste dette skiltet (se bildet) ved en fiskehandel blant annet i Drøbak på lørdag, tenkte jeg på ordet vilt, sammen med laks. Når noe er vilt, kan det være riv ruskende galt, rive-seg-i-håret-vilt, og det syns jeg ble morsom vridning på uttrykket glad-laks. Jeg er en kreativ… Fortsett å lese Glad-laks eller gal laks?