sosialt

Dragsuget (ta meg med)

Det nye året er her. Man er ofte redd for å miste fotfestet, når man er så avhengig av kontroll og forutsigbarhet som meg. Men jeg er også redd for å gå glipp av hele livet, redd for å ikke regnes med i noe som helst. Mens jeg fortsatt er her. Innlegget fortsetter under bildet.… Fortsett å lese Dragsuget (ta meg med)

Funksjonsnivå · Hverdag · sosialt

Knuter på tråden: løsningsorientering

Livet er ikke rett fram. Det går i bølger, fram og tilbake. Det er ikke for ingenting at vi har et ordtak som sier fram og tilbake er like langt. Vi kan da også snakke om status que. Men jeg tror, at selv om noe i livet mitt nok ikke endrer seg så mye, er… Fortsett å lese Knuter på tråden: løsningsorientering

anoreksia nevrosa · Hverdag · sosialt

Isfjellet

Man snakker ofte om toppen av isfjellet. Uten at jeg egentlig har tatt det helt innover meg, hva det egentlig betyr. Vi har så mange fraser, som vi bruker. I dag tenker jeg litt på isfronten også. At når toppen av isfjellet er der, fryser jeg meg noen ganger ned. Og isolerer meg. I dag… Fortsett å lese Isfjellet

Hverdag · sosialt · spesialinteresser

Hjertens lyst (gavemild i desember)

Det er bare to uker til lille julaften. Jeg tror gavene er i boks. Men kanskje finner jeg på litt ekstra, sånn på slutten, jeg gjør ofte det. Jeg har vært ute i god tid i år. Planlagt og handlet og pakket og sendt. Noe overleveres ansikt til ansikt, heldigvis. Og jeg gleder meg til… Fortsett å lese Hjertens lyst (gavemild i desember)

sosialt

Gode gjerninger og giftige tendenser

Sosialt, er jeg nok ikke aller best. Men jeg er likevel ikke så verst. Fordi jeg er så observant. Jeg får med meg så veldig mye! Jeg ser, den som ikke blir sett. Jeg inkluderer, jeg som vet hvordan det er å være utenfor. Jeg tror ikke jeg er noe supermenneske, men jeg tror at… Fortsett å lese Gode gjerninger og giftige tendenser

sosialt

Silent Treatment

Bak gitter, tier man kanskje, mens i det fri snakker man med hverandre. Som mer eller mindre likestilte. Men hva når man ikke føler seg på samme nivå? Da blir jeg usikker. Og noen ganger stille. Men om jeg behandler noen med stillhet, er det ikke nødvendigvis vondt ment. Selv om det vi kaller silent… Fortsett å lese Silent Treatment

Hverdag · kroppen · samfunn · sosialt

Med lov til å klemme

I går, klokken 16.00, gjenåpnet Norge etter pandemien Covid-19. Noen regler for karantene og testing osv., gjelder, men det er omtrent tilbake til normalen. Samfunnet og friheten der, slik vi kjenner den. Fra før Norge stengte ned. Da det var lov å gå på konsert, reise til Syden eller håndhilse på fremmede. I dag, sitter… Fortsett å lese Med lov til å klemme

Funksjonsnivå · sosialt

Rollebyttetyranniet (rigid, ikke fleksibel)

Noen ganger kjenner jeg meg funksjonshemmet og individualisert og isolert. I meg selv. Et eksempel, er når jeg samhandler med andre mennesker. Og når de menneskene har flere roller overfor meg på samme tid. Eksempelvis, hvis mine faste nattevakter, jobber på dagtid, sliter jeg med å regulere meg og vite hvordan jeg skal forholde meg.… Fortsett å lese Rollebyttetyranniet (rigid, ikke fleksibel)

Hverdag · sosialt

Team/teams/oss?

Jeg hadde en god opplevelse denne helgen. Den var digital, virtuell, likevel levende, et møtepunkt. Vi traff hverandre. Vi har hatt kontakt i en årrekke, profesjonelt, rundt skriving. I går, snakket vi på Teams. Og jeg kjente meg som en del av et team og vi var lagarbeid, lagkamerater og helt på hjemmebane. I samspill… Fortsett å lese Team/teams/oss?

asperger syndrom · sosialt

Møte blikket

Noen med autisme, også Asperger, har mangelfull øyekontakt. Noen ganger er man klar over det, fordi man opplever det ubehagelig å møte blikk, andre ganger tror jeg jeg bare fokuserer på noe annet, noe som gir meg følelse av trygghet, som andre folks sko. For eksempel. Jeg liker sko. Men noen ganger, prøver jeg å… Fortsett å lese Møte blikket